City Webshop Breda is benieuwd naar de verhalen achter de aangesloten winkels en daarom nemen we je mee naar Naron.
Op 26 oktober 1996 openden Nathalie & Sharon Richheimer de deuren van Naron, hun familiebedrijf in BH’s en bikini’s in grote cupmaten. Ja, je leest het goed: dat is dus 25 jaar geleden! Een mijlpaal voor deze Bredase onderneming die al heel wat stormen heeft doorstaan. Daar heb je doorzettingsvermogen voor nodig en daarom zetten we Naron en de dames natuurlijk déze week in het zonnetje.
tekst loopt door onder de foto’s.
Naron is een retail organisatie die zowel online als offline te vinden is. ”De winkel in Breda startten we 25 jaar geleden, toen was er nog geen internet. We waren wel vanaf dag 1 bezig met automatiseren en de overstap naar een webwinkel hebben we dan ook als één van de eerste al in 2006 omarmd. We bestonden toen zo’n 10 jaar en waren supertrots op wat we bereikt hadden.” Vrouwen en meiden uit heel Nederland en België kwamen toen al speciaal naar Breda om bij hen te shoppen voor hun lingerie en badkleding. ”Waarom? Omdat we super gespecialiseerd waren en nog steeds zijn in BH’s en bikini’s en badpakken met grote cupmaten. Vooral slanke vrouwen met big boobies hebben heel veel keuze bij ons en de afgelopen 10 jaar hebben we ook steeds meer vollere dames als klant gekregen. Maar wel altijd met een grote cupmaat! Onze maten gaan vanaf omvang 60 tot 100/105 en van cup DD t/m P.”
Het idee van Naron is ontstaan bij Sharon. Zij vroeg haar zus Nathalie om haar te helpen bij het schrijven van het ondernemersplan en toen werden ze beiden zo enthousiast dat ze besloten er samen voor te gaan. ” We komen uit een ondernemersfamilie en dat we iets voor onszelf zouden beginnen stond vast. Dat we dit samen zouden doen, hadden we als kinderen nooit gedacht. We konden het toen als zusjes niet altijd even goed vinden omdat we zo verschillend zijn qua persoonlijkheid. Dat het BH’s zouden worden hadden we al helemaal niet kunnen bedenken.” Sharon vond lingerie altijd al heel leuk en naarmate ze steviger werd had ze steeds meer moeite met het vinden ervan. Ook kreeg ze nooit ergens goed advies en dat konden zij wel even veranderen. ”Zo is het gekomen… ☺ Inmiddels zijn we dus ruim 25 jaar zakenpartners, hebben we in die tijd meer dan 15 jaar samen gewoond en zijn elkaars beste vriendin. Sister Act!”
We vragen Nathalie en Sharon wat hun winkel typeert. ”Iedereen is welkom bij ons. Inclusiviteit en body positivity zijn termen die wij uitgevonden zouden kunnen hebben. altijd zijn we uitgegaan van de klantervaring: wat zou ik fijn vinden om te krijgen? Daarnaast begint houden van altijd bij jezelf. Ook als je dikker bent is het heel simpel: lekker veel om van te houden toch?! voor ons is respect het toverwoord. Respect voor jezelf en je eigen lichaam, respect voor anderen en respect voor de wereld. Wij verkopen geen BH’s maar geven zelfvertrouwen. Dit doen we ook met ons team. We werken er met z’n allen keihard aan om zelfsturend te worden waarin iedereen haar ideale rol heeft en doet wat ze het allerleukste vindt. Dit draagt bij aan duurzame inzetbaarheid van onze mensen. Respect voor de wereld vind je bij ons terug omdat we proberen zo duurzaam en milieuvriendelijk mogelijk te werken. Denk aan: geen verspilling van papier door het e-mailen van je kassabon, onze producten laten we zoveel mogelijk zonder plastic en doosjes komen vanuit de leveranciers, hybride auto, LED verlichting, een herbruikbaar Naron tasje met een statiegeld formule en natuurlijk het bezorgen van onze bestellingen in Breda met de fietskoeriers van City Webshop Breda.
Als ondernemers zijn we altijd innovatief en creatief. We bedenken vaak oplossingen die hun tijd ver vooruit zijn. Zo wilden wij 3 jaar geleden al op afspraak gaan werken en met virtuele passessies. Niemand die dat snapte. De wereld was er nog niet klaar voor. Toen corona vorig jaar daar ineens was, hadden wij deze features binnen een week live staan. Het was allemaal al uitgedacht en hoe efficiënt en functioneel bleek het te zijn voor onze klanten. Alle tijd en aandacht en de rust om te passen voor in de winkel en op afstand meekijken als je ver weg woont en online bij ons shopt. Op afstand meekijken en helpen moest sowieso door de 1½ meter samenleving en in no time hadden wij daar super veel ervaring mee. We kregen zelfs minder klachten omdat de klant alles zelf moest doen en afstellen en dus meteen leerde hoe dat gaat in plaats dat wij dit voor ze deden in de paskamer.
Op dit moment ontwikkelen we ons project Naron 3.0 verder door. Dit najaar begeleiden we 2 afstudeer stagiaires die onder andere met ons retourproces aan de slag gaan en vraagstukken gaan beantwoorden over de rol van de winkel in deze nieuwe shop wereld. Zoveel ideeën liggen op de plank en zijn klaar om uitgewerkt en gelanceerd te worden. We laten ons niet meer tegenhouden door een beetje weerstand… ☺
Breda is een heerlijke en actieve stad. Op alle gebied wil Breda ook voor de troepen uitlopen en hopelijk is duidelijk geworden dat wij ons dan als een vis in het water voelen. Toegankelijkheid is voor Breda zo’n paradepaardje. Nathalie is slechtziend en haar zicht wordt langzaam slechter dus ook dat is een thema dat bij ons altijd in beeld is. Er zijn zelfs leerfilmpjes bij ons opgenomen die je nog terug vindt op ons YouTube kanaal.
Breda is bourgondisch en dat past sowieso heel goed bij ons. Soms hebben Brabanders wel eens moeite met onze Amsterdamse directe aanpak en recht voor zijn raap mond, maar na al die jaren is iedereen daar ook wel aan gewend. Breda wil verder ook innovatief zijn bijvoorbeeld op het gebied van tech en robotisering zoals de startups en leerlabs in de oude koepelgevangenis .Heerlijk om mee samen te werken en past dus helemaal bij Naron 3.0!
Shop de producten van Naron onder de foto’s.
Chassésingel 5
4811 HA Breda
shop@boutiquelocalebreda.nl
+31 (0)76-8897877
KVK 60416165
Vóór 16:00 uur besteld, vandaag in huis (gemeente Breda). Bestellingen met PostNL worden iedere werkdag verzonden.